Brev:
Måltidsplan - 8 mdr.
23. juli 2009
Alder:
8 mdr.
Måltidsplan - 8 mdr.
Hej Helen.
Min datter er nu blevet 8 mdr. her d. 15 juli og jeg er igen i vildrede over måltiderne. Vi er sådan set ikke kommet videre siden jeg sidst skrev til dig og jeg føler at der gerne snart skulle ske noget, men ved ikke hvordan jeg skal få ændret hendes måltider.
Ellers kan jeg kun sige at hun stortrives. Hun øver sig for tiden i at kravle. Laver stort set ikke andet end at stå på alle fire og rokke og skubbe sig rundt. Selv hvis hun vågner om natten, så vender hun lige rundt på maven og op på alle fire for at træne lidt. I dag kom hun selv op at sidde fra kravlestilling. Så det varer nok ikke længe inden der kommer fart på. Så er det godt at vi fik sat gitre op ved trappen i weekenden.
Nå men vores dag ser sådan ud:
Vågner kl. 6.30 og får flaske. Spiser 60-100 ml.
Øllebrød ell. havregrød kl. 8.30
Flaske kl. 9.15 og puttes derefter til formiddagslur.
Kl. 11.45 sættes hun ved bordet hvor hun får serveret små stykker kartoffel, grønsager og kød/fisk hun selv tager i munden. Hun er dog endnu ikke så god til at tygge så meget ryger ud igen. Men hun vil meget gerne selv. Hun får derefter grød med frugtmos og rugbrødshapser.
14.30: flaske og puttes til eftermiddag.
16.30: et lille mellemmåltid. Hun får lidt at tygge på selv og så noget frugtmos og lidt brød.
17.45: sættes ved bordet hvor hun får noget mad hun selv kan spise ligesom til middag og derefter kartoffelmos med grønsager og kød/fisk. Hun er også begyndt at få lidt pasta og ris, fordi hun virker meget træt af kartoffel, hvilket jeg godt kan forstå efter at have fået det hver aften i 4,5 mdr. Jeg kører ris og pasta igennem persillehakkeren, så det bliver hakket fint. Men hun er stadig ikke helt tilfreds med konsistensen. Nogle dage er det okay.
19.30: flaske og puttes derefter for natten.
Hun spiser stadig ikke de store mængder skemad. Mellem 0,5-0,75 dl. 1 dl. på de gode dage. Hun er ikke særlig vild med noget, ej heller frugtmos. Rødspætte med persillesovs, kartoffel og grønsager har dog været et hit de 2 gange hun har fået det;-) Hun er begyndt at få mere og mere af vores mad. Jeg tager bare lidt fra til hende inden jeg krydrer for meget og salter.
Jeg ved dog ikke hvordan jeg skal få mere mad i hende før hun tygger bedre? Hun vil jo så gerne spise selv og virker træt af skemaden, men der ryger ikke så meget ned i forhold til det der ryger ud igen. F.eks. ryger næsten alt brød ud igen, men vi bliver ved med at træne. Så jeg tænker om vores dag ser fint ud for nu?
Jeg synes ikke jeg kan skære flere flasker væk. Hun er ikke interesseret i mælk sen aften eller hvis hun vågner om natten som du tidligere har foreslået. Du foreslog også at hun fik grønsagsmos til middag og grød til eftermiddag. Jeg har dog bibeholdt grøden til middag, fordi hun er træt af grønsagsmos, så hvis jeg overhovedet skal have noget aftensmad i hende, så er hun nødt til at få grød til middag. Hun er heller ikke så sulten om eftermiddagen. Vil ofte ikke have noget eller meget lidt.
Jeg kan ikke få hende til at drikke mælk i kop. Hun vil kun have vand i koppen. Jeg har også forsøgt at give hende lidt ekstra vand i flasken på de varme dage, men den er kun til mælk. Så mælk i flaske og vand i kop. Mærkeligt barn;-)
Jeg håber at du kan berolige mig lidt med at vi ikke er alt for langt bagud med maden. Jeg tror selv at det nok skal komme når hun bliver bedre til at tygge og synke. Men lige nu synes målet langt væk.
Kærlig hilsen
Stinne.